Od stycznia 2019 roku darmowa pomoc prawna będzie udzielana mieszkańcom powiatu sandomierskiego według nowych zasad. Z pomocy będzie mógł skorzystać znacznie szerszy krąg osób zainteresowanych, gdyż od stycznia 2019 roku bezpłatna pomoc prawna zostanie udzielona osobie, która nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej oraz złoży w tym zakresie pisemne oświadczenie.
Będzie również nowa forma pomocy – nieodpłatne poradnictwo obywatelskie – która polegać ma w szczególności na udzielaniu porad dla osób zadłużonych oraz porad z zakresu spraw mieszkaniowych i zabezpieczenia społecznego.
Ważną zmianą wynikającą z ustawy o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim i edukacji prawnej, jest też wymóg wcześniejszej rejestracji telefonicznej. Według nowych zasad, aby skorzystać z porad należy wcześniej telefonicznie umówić się na wizytę dzwoniąc pod numer telefonu: 15 644 55 88, w godzinach od 8.00 – 15.00.
Gdzie i kiedy można skorzystać z bezpłatnej porady prawnej?
W 2019 roku nieodpłatne porady prawne oraz nieodpłatne poradnictwo obywatelskie na terenie powiatu sandomierskiego udzielane będą według kolejności zgłoszeń, w poniższych lokalizacjach.
Dla kogo nieodpłatna pomoc prawna i nieodpłatne poradnictwo obywatelskie:
Dla osoby, która nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej.
Starając się o poradę w wybranym punkcie należy przede wszystkim pamiętać o tym, żeby dostarczyć prawnikowi wszystkie dokumenty dotyczące sprawy, w szczególności: umowy, akty notarialne, pisma urzędowe.
Jak uzyskać poradę?
• ustal termin wizyty dzwoniąc pod numer telefonu: 15 644 55 88
• zgłoś się w wyznaczonym terminie do punktu wyznaczonego podczas rejestracji
• wypełnij oświadczenie
• uzyskaj poradę
• anonimowo przekaż swoją opinię i satysfakcję o uzyskanej poradzie, wypełniając część B ankiety podanej przez prawnika i wrzucając do zamkniętej urny przed wejściem do punktu.
Nieodpłatna pomoc prawna
Osoba udzielająca pomocy prawnej w ramach nieodpłatnej pomocy prawnej w zależności od potrzeby:
• poinformuje o obowiązującym stanie prawnym oraz przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach, w tym w związku z toczącym się postępowaniem przygotowawczym, administracyjnym, sądowym lub sądowoadministracyjnym,
• wskaże rozwiązanie przedstawionego problemu prawnego,
• sporządzi projekt pisma w zakresie niezbędnym do udzielenia pomocy z wyłączeniem pism procesowych w toczącym się postępowaniu sądowoadministracyjnym,
• sporządzi projekt pisma o zwolnienie od kosztów sądowych lub ustanowienie pełnomocnika z urzędu w postępowaniu sądowym lub ustanowienie adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego w postępowaniu sądowoadministracyjny ,
• poinformuje o kosztach postępowania i ryzyku finansowym związanym ze skierowaniem sprawy na drogę sądową.
Nieodpłatna pomoc prawna nie obejmuje spraw związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, z wyjątkiem przygotowania do rozpoczęcia tej działalności.
Osoba świadcząca nieodpłatne poradnictwo obywatelskie:
• podejmuje działania dostosowane do indywidualnej sytuacji osoby uprawnionej, zmierzającej do podniesienia świadomości tej osoby o przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach,
• udzieli wsparcia w samodzielnym rozwiązaniu problemu, w tym w razie potrzeby, sporządzenie wspólnie z osobą uprawnioną planu działania i pomoc w jego realizacji
Od stycznia 2019 roku nieodpłatna pomoc prawna lub nieodpłatne poradnictwo obywatelskie przysługuje osobie, która nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej i która złożyła pisemne oświadczenie na potwierdzenie powyższego faktu.
Udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczenie nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego odbywa się według kolejności zgłoszeń, po umówieniu terminu wizyty.
Z ważnych powodów dopuszcza się ustalenie innej kolejności udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczenia nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego.
Kobiecie, która jest w ciąży, udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczenie nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego odbywa się poza kolejnością.
Osobom ze znaczną niepełnosprawnością ruchową, które nie mogą stawić się w punkcie osobiście, oraz osobom doświadczającym trudności w komunikowaniu się, o których mowa w ustawie z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się (Dz.U. z 2017 r. poz. 1824), może być udzielona nieodpłatna pomoc prawna lub świadczone nieodpłatne poradnictwo obywatelskie, z wyłączeniem nieodpłatnej mediacji, także poza punktem albo za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość. O takim fakcie należy zgłosić podczas rejestracji telefonicznej lub za pośrednictwem opiekuna .
I N F O R M A C J A
Uprzejmie informuje się, że w związku z przeciwdziałaniem zagrożeniom związanym z COVID-19, tymczasowo zawiesza się od 16 marca 2020 r. do odwołania udzielanie osobiście beneficjentom nieodpłatnych porad prawnych lub nieodpłatnych porad obywatelskich, a w zamian organizuje się udzielanie porad przez telefon i z wykorzystaniem e-maila, w godzinach pracy każdego z 4 punktów na terenie powiatu (nr telefonów i adresy mailowe podane są w tabeli poniżej).
Osoba chcąca skorzystać z nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego, składa za pośrednictwem e-maila wniosek o uzyskanie nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego zawierający oświadczenie, że nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej (art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 15 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej – Dz.U. z 2019 r. poz. 294).
Wzór wniosku można pobrać ze strony internetowej powiatu www.powiat.sandomierz.pl
Do pobrania:
E-poradnik - prawa i obowiązki obywatelskie
E-poradnik - masz prawo do mediacji
Lista jednostek nieodpłatnego poradnictwa
Zał. 2 karta-info-poradnictwo-obywatelskie