DODATEK WĘGLOWY - Jak i gdzie złożyć wniosek.
Szanowni Państwo,
informujemy, że od 24 sierpnia 2022 r. będzie można składać wnioski o nowe świadczenie – dodatek węglowy.
Kto może otrzymać dodatek węglowy?
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy dodatek węglowy przysługuje osobie w gospodarstwie domowym, w przypadku gdy głównym źródłem ogrzewania gospodarstwa domowego jest kocioł na paliwo stałe, kominek, koza, ogrzewacz powietrza, trzon kuchenny, piecokuchnia, kuchnia węglowa lub piec kaflowy na paliwo stałe, zasilane paliwami stałymi, wpisane lub zgłoszone do centralnej ewidencji emisyjności budynków, o której mowa w art. 27a ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2022 r. poz. 438, 1561 i 1576).
Ile wynosi dodatek węglowy?
Dodatek węglowy dla jednego gospodarstwa domowego wynosi 3000 złotych.
Gdzie składa się wniosek o dodatek węglowy?
Zgodnie z art. 2 ust. 12 ustawy wniosek o wypłatę dodatku węglowego składa się w gminie właściwej ze względu na miejsce zamieszkania osoby składającej ten wniosek. Jednocześnie w art. 2 ust. 15 ustawy wskazano, że wójt, burmistrz, prezydent miasta dokonuje weryfikacji wniosku o wypłatę dodatku węglowego, w szczególności w zakresie zgłoszenia lub wpisania głównego źródła ogrzewania w centralnej ewidencji emisyjności budynków.
W konsekwencji, w celu zapewnienia sprawności procesu weryfikacji wniosków i wypłacania dodatków przez gminy ustawodawca uznał, że zasadne jest wprowadzenie jednolitego wzoru wniosku. Wniosek ten powinien zwierać przy tym wszystkie dane i informacje niezbędne gminie do dokonania jego weryfikacji, zgodnie z przywołanymi kryteriami ustawowymi.
W Gminie Dwikozy wnioski o dodatek węglowy przyjmowane są w siedzibie Ośrodka Pomocy Społecznej w Dwikozach, ul. Spółdzielcza 15, 27-620 Dwikozy
Wzory wniosku o dodatek węglowy
Wzór wniosku o wypłatę dodatku węglowego obejmuje swoim zakresem dane dotyczące wnioskodawcy, w tym dane konieczne do jednoznacznej identyfikacji (imię, nazwisko, PESEL, dane dokumentu potwierdzającego tożsamość), i jego gospodarstwa domowego. Weryfikacja tych danych przez gminę wynika z uwagi na fakt, że jednemu gospodarstwu domowemu przysługuje jeden dodatek węglowy (zob. art. 2 ust. 4 ustawy o dodatku węglowym).
We wniosku należy wskazać także miejsce zamieszkania, co jest istotne przy ustalaniu właściwości miejscowej gminy, a także numer rachunku bankowego, na który ma zostać przekazana kwota dodatku. Przez rachunek bankowy należy rozumieć także rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej.